Pages
Categories
- Články Německo 1933 - 1945
- EXPERTIZY (Certifikáty pravosti)
- Kopie vs. Originál
- Nezařazené
- Přebytky z mojí sbírky
Archives
- May 2022
- December 2021
- October 2020
- June 2020
- March 2020
- October 2019
- January 2018
- December 2017
- November 2017
- October 2017
- June 2017
- April 2017
- October 2016
- August 2016
- June 2016
- April 2016
- August 2015
- July 2015
- November 2014
- September 2014
- February 2014
- January 2014
- April 2013
- September 2012
- February 2012
- January 2012
- March 2011
- June 2010
- April 2010
- November 2008
- October 2008
- September 2008
- May 2008
- September 2006
- January 2004
Meta
Odznak pro piloty (Flugzeugführerabzeichen)
21st September 2008
Odznak pro piloty byl založen v r. 1935 Hermannem Göringem. Udělován byl jednak pilotům po ukončení pilotního výcviku a dále úředníkům a vojákům Luftwaffe, kteří byli před válkou nositeli odznaku pro piloty případně pro posádky vzducholodí. Rezervisté obdrželi tento odznak v případě, že byli držiteli průkazu pilota vojenských letadel a úspěšně složili minimálně jednu zkoušku pro rezervisty. Odznak mohl být udělen minimálně jeden rok od začátku základního pilotního vzdělávání. Od r. 1939 byla tato lhůta zkrácena na 9 měsíců.
Společný odznak pro piloty a pozorovatele (Gemeinsames Flugzeugführer- und Beobachterabzeichen)
Pokud pilot získal po ukončení výcviku na pozorovací letadla také Odznak pro pozorovatele (Beobachterabzeichen), musel svůj Odznak pilota vyměnit za Společný odznak pro piloty a pozorovatele (Gemeinsames Flugzeugführer- und Beobachterabzeichen), který se lišil od Odznaku pro piloty pouze pozlacením věnce. Tento odznak existoval ve dvou výrobních variantách, první varianta s podlouhlým věncem byla vyráběna pouze v letech 1934 – 1935 a je velmi vzácná.
1. varianta Společného odznaku pro piloty a pozorovatele
2. varianta Společného odznaku pro piloty a pozorovatele
Zvláštní dekorací byl pak Společný odznak pro piloty a pozorovatele s brilianty (Gemeinsames Flugzeugführer- und Beobachterabzeichen mit Brillanten),
Tento odznak byl vyráběn ze zlata či pozlaceného stříbra a pravých briliantů či imitací kamenů. Tato třída byla udělena pouze asi 50x, a to mj. následujícím osobnostem:
Příslušníci Luftwaffe:
Říšský maršál Hermann Göring
Generál Wever (šéf generálního štábu Luftwaffe) - 11. listopadu 1935
Generál Milch (státní sekretář pro letectví) – asi v listopadu 1935
Generál Sperrle - 19. listopadu 1937
Major Mölders - srpen 1940
Hautpmann Werner Baumbach - srpen 1940
Major Adolf Galland - srpen 1940
Generál polní maršál Freiherr von Richthofen - srpen 1940
Generáloberst Student - 2. září 1940
Generál Christiansen - podzim 1940
Generál Korton (šéf generálního štábu Luftwaffe) – r. 1940
Generaloberst Löhr – r. 1940
Oberstleutnant Rudel - léto 1944
Plukovník Bernd von Brauchitsch (šéfadjutant Říšského maršála) -asi léto 1944
Hauptmann Hartmann – asi srpen 1944
Generálmajor Martin Harlinghausen - 17. dubna 1945
Hauptmann Hans-Joachim Marseille (?)
Plukovník Friedrich Peltz
Generál polní maršál Ritter von Greim
Generál polní maršál Kesselring
Hanna Reitschová - březen 1941
Honoris Causa (držitelé mimo Luftwaffe):
Reichsführer-SS Heinrich Himmler – asi červenec 1942
Velkoadmirál Karl Dönitz (vrchní velitel der Kriegsmarine) – r. 1943
SS-Sturmbannführer d. R. Otto Skorzeny – asi podzim 1944
SS-Oberstgruppenführer a Generaloberst der Waffen-SS Sepp Dietrich
Cizí státní příslušníci:
Svobodný pán Carl Gustav Emil von Mannerheim (finský maršál)
Ion Antonescu (rumunský generál a politik)
Italo Balbo (italský maršál letectva)
Výtvarné zpracování obou odznaků
Avers: Oválný věnec napůl dubový a napůl vavřínový v jehož prostředku se nachází orlice s roztaženými křídly, svírající v pařátech hákový kříž.
Revers: Bez výtvarného zpracování, s vyraženou značkou výrobce uprostřed orlice, opatřen připínací sponou či vzácně šroubem. Existují i exempláře bez označení výrobce.
Odznak sestává ze dvou dílů (orlice a věnce) snýtovaných dohromady v místě křídel dvěma nýty. Existuje velké množství výrobních variant. Následuje seznam autorovi známých výrobců pilotních odznaků:
A (F. W. Assmann & Söhne, Lüdenscheid)
A + DRGM (F. W. Assmann & Söhne, Lüdenscheid + zkratka pro Deutsches Reichsgebrauchsmuster)
B & N/L (Berge & Nolte, Lüdenscheid)
BSW (Brüder Schneider, Wien)
C. E. Juncker, Berlin
W. Deumer, Lüdenscheid
GWL (Gebrüder Wegerhoff, Lüdenscheid)
IMME či JMME (Imme & Sohn, Berlin)
OM
Dále existují exempláře neznačené.
Materiál: Tombak či zinek, vzácně i stříbro o ryzosti 800/1000 či hliník. Orlice je v případě pilotního odznaku brynýrovaná (patinovaná), věnec postříbřený. U Společného odznaku pro piloty a pozorovatele je orlice postříbřená a věnec pozlacený.
Kromě kovového provedení bylo vyráběno pro oba odznaky i provedení vyšívané, a to:
strojově pro poddůstojníky a mužstvo
ručně kovovými vlákny pro důstojníky
***
16 mm miniatura na špendlíku
Miniatury: K dispozici byly i miniatury 9 a 16 mm na špendlíku.
Etuje: Odznak byl udělován v etuji, vyrobené z tvrdého kartonu a potažené tmavomodrým tzv. “kaliko” papírem, opatřené na víku zlatým názvem odznaku. Názvy na víku byly různé, u pilotních odznaků např.
Luftwaffe / Flugzeugführer-/Abzeichen
Luftwaffen / Flugzeugführer-/Abzeichen
Flugzeugführer-/Abzeichen
Flugzeugführerabz.
Luftwaffen / Flugzeugführerabz.
Flugzeugführer
U Společného odznaku pro piloty a pozorovatele pak
Flugzeugführer / u. Beobachter
Luftwaffe / Flugzeugführer- / u. Beobachter- / Abzeichen
Flugzeugführer- u. / Beobachter-Abzeichen
Flieger. u. / Beobachterabz.
Na sklonku války byly v rámci úsporných opatření baleny odznaky do kartonových krabiček
K odznaku byl předáván udílecí dekret.
Způsob nošení: Pilotní odznak byl nošen na levé horní části uniformy, předpisově vždy pod případným Železným křížem 1. třídy. Napravo Reinhard Heydrich s látkovou verzí pilotního odznaku.
No Comments
No comments yet.
RSS feed for comments on this post.
Sorry, the comment form is closed at this time.