Odznak pro piloty byl založen v r. 1935 Hermannem Göringem. Udělován byl jednak pilotům po ukončení pilotního výcviku a dále úředníkům a vojákům Luftwaffe, kteří byli před válkou nositeli odznaku pro piloty případně pro posádky vzducholodí. Rezervisté obdrželi tento odznak v případě, že byli držiteli průkazu pilota vojenských letadel a úspěšně složili minimálně jednu zkoušku pro rezervisty. Odznak mohl být udělen minimálně jeden rok od začátku základního pilotního vzdělávání. Od r. 1939 byla tato lhůta zkrácena na 9 měsíců.

Společný odznak pro piloty a pozorovatele (Gemeinsames Flugzeugführer- und Beobachterabzeichen)

Pokud pilot získal po ukončení výcviku na pozorovací letadla také Odznak pro pozorovatele (Beobachterabzeichen), musel svůj Odznak pilota vyměnit za Společný odznak pro piloty a pozorovatele (Gemeinsames Flugzeugführer- und Beobachterabzeichen), který se lišil od Odznaku pro piloty pouze pozlacením věnce. Tento odznak existoval ve dvou výrobních variantách, první varianta s podlouhlým věncem byla vyráběna pouze v letech 1934 – 1935 a je velmi vzácná.

1. varianta Společného odznaku pro piloty a pozorovatele

2. varianta Společného odznaku pro piloty a pozorovatele

Zvláštní dekorací byl pak Společný odznak pro piloty a pozorovatele s brilianty (Gemeinsames Flugzeugführer- und Beobachterabzeichen mit Brillanten),

Tento odznak byl vyráběn ze zlata či pozlaceného stříbra a pravých briliantů či imitací kamenů. Tato třída byla udělena pouze asi 50x, a to mj. následujícím osobnostem:

Příslušníci Luftwaffe:

Říšský maršál Hermann Göring

Generál Wever (šéf generálního štábu Luftwaffe) - 11. listopadu 1935

Generál Milch (státní sekretář pro letectví) – asi v listopadu 1935

Generál Sperrle - 19. listopadu 1937

Major Mölders - srpen 1940

Hautpmann Werner Baumbach - srpen 1940

Major Adolf Galland - srpen 1940

Generál polní maršál Freiherr von Richthofen - srpen 1940

Generáloberst Student - 2. září 1940

Generál Christiansen - podzim 1940

Generál Korton (šéf generálního štábu Luftwaffe) – r. 1940

Generaloberst Löhr – r. 1940

Oberstleutnant Rudel - léto 1944

Plukovník Bernd von Brauchitsch (šéfadjutant Říšského maršála) -asi léto 1944

Hauptmann Hartmann – asi srpen 1944

Generálmajor Martin Harlinghausen - 17. dubna 1945

Hauptmann Hans-Joachim Marseille (?)

Plukovník Friedrich Peltz

Generál polní maršál Ritter von Greim

Generál polní maršál Kesselring

Hanna Reitschová - březen 1941

Honoris Causa  (držitelé mimo Luftwaffe):

Reichsführer-SS Heinrich Himmler – asi červenec 1942

Velkoadmirál Karl Dönitz (vrchní velitel der Kriegsmarine) – r. 1943

SS-Sturmbannführer d. R. Otto Skorzeny – asi podzim 1944

SS-Oberstgruppenführer a Generaloberst der Waffen-SS Sepp Dietrich

Cizí státní příslušníci:

Svobodný pán Carl Gustav Emil von Mannerheim (finský maršál)

Ion Antonescu (rumunský generál a politik)

Italo Balbo (italský maršál letectva)

Výtvarné zpracování obou odznaků

Avers: Oválný věnec napůl dubový a napůl vavřínový v jehož prostředku se nachází orlice s roztaženými křídly, svírající v pařátech hákový kříž.

Revers: Bez výtvarného zpracování, s vyraženou značkou výrobce uprostřed orlice, opatřen připínací sponou či vzácně šroubem. Existují i exempláře bez označení výrobce.

Odznak sestává ze dvou dílů (orlice a věnce) snýtovaných dohromady v místě křídel dvěma nýty. Existuje velké množství výrobních variant. Následuje seznam autorovi známých výrobců pilotních odznaků:

A (F. W. Assmann & Söhne, Lüdenscheid)

A + DRGM (F. W. Assmann & Söhne, Lüdenscheid + zkratka pro Deutsches Reichsgebrauchsmuster)

B & N/L (Berge & Nolte, Lüdenscheid)

BSW (Brüder Schneider, Wien)

C. E. Juncker, Berlin

W. Deumer, Lüdenscheid

GWL (Gebrüder Wegerhoff, Lüdenscheid)

IMME či JMME (Imme & Sohn, Berlin)

OM

Dále existují exempláře neznačené.

Materiál: Tombak či zinek, vzácně i stříbro o ryzosti 800/1000 či hliník. Orlice je v případě pilotního odznaku brynýrovaná (patinovaná), věnec postříbřený. U Společného odznaku pro piloty a pozorovatele je orlice postříbřená a věnec pozlacený.

Kromě kovového provedení bylo vyráběno pro oba odznaky i provedení vyšívané, a to:

strojově pro poddůstojníky a mužstvo

ručně kovovými vlákny pro důstojníky

***

16 mm miniatura na špendlíku

Miniatury: K dispozici byly i miniatury 9 a 16 mm na špendlíku.


Etuje: Odznak byl udělován v etuji, vyrobené z tvrdého kartonu a potažené tmavomodrým tzv. “kaliko” papírem, opatřené na víku zlatým názvem odznaku. Názvy na víku byly různé, u pilotních odznaků např.

Luftwaffe / Flugzeugführer-/Abzeichen

Luftwaffen / Flugzeugführer-/Abzeichen

Flugzeugführer-/Abzeichen

Flugzeugführerabz.

Luftwaffen / Flugzeugführerabz.

Flugzeugführer

U Společného odznaku pro piloty a pozorovatele pak

Flugzeugführer / u. Beobachter

Luftwaffe / Flugzeugführer- / u. Beobachter- / Abzeichen

Flugzeugführer- u. / Beobachter-Abzeichen

Flieger. u. / Beobachterabz.

Na sklonku války byly v rámci úsporných opatření baleny odznaky do kartonových krabiček

K odznaku byl předáván udílecí dekret.

Způsob nošení: Pilotní odznak byl nošen na levé horní části uniformy, předpisově vždy pod případným Železným křížem 1. třídy. Napravo Reinhard Heydrich s látkovou verzí pilotního odznaku.

Post tags:

No Comments

No comments yet.

RSS feed for comments on this post.

Sorry, the comment form is closed at this time.